achtergrondonderdelen niet zichtbaar

achtergrondonderdelen niet zichtbaar
mvonken op: 16-01-2014 11:09

Beste allemaal,

Vandaag voor het eerst zelf een kaart gemaakt van de provincie Friesland. Ik wilde er ook enkele achtergrond onderdelen bij hebben, want die staan ook op de oefenkaarten van mijn zoon. Het lukt mij echter niet om de achtergrond onderdelen ook zichtbaar te krijgen op de kaart tijdens een spel. Wat doe ik fout?

Bij sommige achtergrond onderdelen zie ik het vinkje 'label verbergen'. Die heb ik natuurlijk uit gezet. Maar bij heel veel achtergrond onderdelel zie ik dat vinkje ook niet. Het blijkt ook niets uit te maken, de onderdelen blijven niet zichtbaar op de kaart.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

 

groet,

Estia.

achtergrondonderdelen niet zichtbaar
Asimov op: 16-01-2014 11:09

Het onderdeel heeft waarschijnlijk de kleur wit. Kies een kleur voor het onderdeel en dan wordt het zichtbaar.

achtergrondonderdelen niet zichtbaar
mvonken op: 16-01-2014 11:09

Dank voor het antwoord!

Ik vrees echter niet dat dit het geval is. Ik heb alle eigenschappen (en vooral mogelijke verschillen) van de spelonderdelen en achtergrond onderdelen bekeken. De bullets hebben een kleur en de tekst van de achtergrond onderdelen is ook gewoon zwart. Toch krijg ik ze niet te zien (in de kaart editor zie ik ze al niet op de kaart, behalve 1 watertje).

Is er mischien iemand die even met mij mee kan kijken? Het gaat om de kaarten Drenthe en Friesland op de kameleon_dendolder_groep_6 pagina onder mijn profiel. Zou fijn zijn als ik het werkend kreeg, binnenkort heeft groep 6 een toets over Friesland.

groet,

Estia.

achtergrondonderdelen niet zichtbaar
david op: 16-01-2014 11:09

Beste Estia,

Ik ga even voor je kijken, je hoort van me.

Ik heb gezien dat het inderdaad niet goed gaat met bijvoorbeeld de kaart van Drenthe. Maar als je het element eerst spelonderdeel maakt en vervolgens weer achtergrondonderdeel dan blijft het element wel zichtbaar. Dat is dus voorlopig even het advies. Ondertussen zal ik er even wat dieper in duiken om te kijken wat er nu precies misgaat.

 

Laat maar weten of je er zo verder mee kunt.

groeten,

David

p.s. zie nu dat dat wisselen alleen goed gaat bij het water. Bij de Hondrug blijft het mis gaan.

achtergrondonderdelen niet zichtbaar
david op: 16-01-2014 11:09

Ik heb nu de Hondsrug voor je in orde gemaakt. Er is sinds de eerste kaart van Drenthe is gemaakt een nieuwe vorm voor de Hondsrug toegevoegd, dus die heb ik op je kaart gezet. Als je liever een punt hebt zoals op de oorspronkelijke Drenthe kaart kan je dat zelf nog even wijzigen.

achtergrondonderdelen niet zichtbaar
mvonken op: 16-01-2014 11:09

Dank voor de hulp. Bij de plaatsen gaat het helaas ook mis. De hondsrug als vorm is helemaal prima, dat wilde ik al graag. Ik ga nog even aan de gang met het wisselen tussen spelonderdeel en achtergrond onderdeel, maar dat was ook al iets wat ik eerder zelf had geprobeerd.

achtergrondonderdelen niet zichtbaar
david op: 16-01-2014 11:09

Prima, laat maar weten als ik nog ergens bij kan helpen.

achtergrondonderdelen niet zichtbaar
Raafje op: 16-01-2014 11:09

Het is misschien beter als je de omtrek van het achtergrondonderdeel zwart maakt, als het een groot gebied is, tenminste, en als dit mogelijk is. Bij sommige achtergrondonerdelen kan je alleen het pictogram veranderen. Dit helpt soms ook. Als je bijv. een plaats wil als achtergrond, zoek je de plaats op. Dan klik je op 'toevoegen' en kijk je bij 'mijn onderdelen'. Bij het kopje 'plaatsen' klik je op de plaats, en maak je hem achtergrondonderdeel. Als je hem niet kunt zien, een andere pictogram. Veel succes!

achtergrondonderdelen niet zichtbaar
mvonken op: 16-01-2014 11:09

Alle bovenstaande tips opgevolgd, maar helaas lukt het toch nog steeds niet met de plaatsen.

De achtergrond onderdelen eerst als spelonderdeel toegevoegd. Dan staan ze er op, maar als ik ze weer terug verander naar achtergrond onderdeel, verdwijnen ze weer als sneeuw voor de zon. Ook als ik ze een ander symbool heb gegeven.

Erg frustrerend!

nog iemand met een goede tip? Of kan david me nog een keer helpen?

 

groet!

achtergrondonderdelen niet zichtbaar
david op: 16-01-2014 11:09

Beste Estia,

Ja, ik help je graag verder. Je hebt gelijk dat dit niet helemaal lekker loopt, en zoals gezegd moet ik even kijken hoe dit verbeterd kan worden. Er spelen voorzover ik het nu kan beoordelen drie punten:

1. Bij het kopieren van bestaande kaarten lijken alle items achtergrondonderdeel te worden. Dit ga ik oplossen, maar is geen showstopper omdat je het zelf kunt wijzigen.

2. Bij het wijzigen van de zgn. vormen (landen, water, gebieden, etc.) van achtergrondonderdeel naar spelonderdeel zie je de wijziging niet direct. Pas na bewaren en opnieuw opvragen blijkt dat de onderdelen inderdaad actief en zichtbaar zijn. Je kan ook na het wijzigen van tabblad wisselen en dan zie je de wijziging ook. Dit ga ik oplossen, maar er is in elk geval een workaround die werkt.

3. Het laatste punt is dat je plaatsen als achtergrond-onderdeel wilt instellen. Hoewel je dit wel kan zo kan instellen in het programma, werkt het inderdaad niet.  Ik zal kijken wat ik kan doen om dit te verbeteren.

Ik laat het weten als er aanpassingen zijn gedaan. Ik hoop dat je voorlopig toch uit de voeten kunt met de kaarten.

achtergrondonderdelen niet zichtbaar
david op: 16-01-2014 11:09

Je kan nu plaatsen ook als achtergrondonderdeel instellen. Ze zijn dan wel zichtbaar op de kaart, maar worden niet gevraagd tijdens de oefening.