Topo oefenen met dyslexie

Topo oefenen met dyslexie
eutt op: 20-01-2014 18:27

Mijn zoon mag, vanwege zijn ernstige dyslexie, de toponiemen mondeling doen als toets. De rest moet dus de antwoorden schrijven en hij mag het bij de leerkracht doen, die dan de plaatsen en anderen zaken aanwijst en hij moet dan zeggen wat het is.

Ik mis een oefenmethode hiervoor bij topomania. Hij kan dus niet intypen wat het antwoord is (dat is zeker fout getypt) maar hij heeft ook niets aan de multiplechoice oefening (dan kan hij kiezen). Het zou goed zijn als er een manier is dat hij wel wat kan typen en dat de computer hem dan vraagt of hij Athene bedoelt. Dus hij typt aateene en de computer zegt dan: bedoel je Athene? Dit hoeft niet uitgesproken te worden maar kan gewoon in beeld komen.

Hiermee zou je de dyslectische kinderen én hun ouders enorm helpen want wij hebben al zoveel te oefenen met onze kinderen en nu kunnen we ook geen topo oefenen op de computer. Voor andere kinderen helpt het ook, als oefening voor het daadwerkelijk goed typen van de naam.

 

Topo oefenen met dyslexie
david op: 20-01-2014 18:27

Hallo eutt,

Het klinkt redelijk geavanceerd wat je vraagt, ik kan kijken wat mogelijk is maar het zal zeker niet op korte termijn beschikbaar zijn.

Ik hoor ook regelmatig dat kinderen met dyslexie baat hebben bij de sleep, aanwijs en multiple-choice oefeningen van topomania als voorbereiding op een toets.

Het lijkt me interessant om hierover meer te horen van andere ouders en leerkrachten.

Topo oefenen met dyslexie
eutt op: 20-01-2014 18:27

David,

Ik heb Topomania twee jaar geleden ook wel gebruikt en op zich ziet het er allemaal prachtig uit maar in mijn ogen werkt het oefenen niet zo. Het werkt verkeerd om. Eerst leren aanwijzen waar A ligt duurt gewoon te lang, zeker bij kinderen met dyslexie of andere leermoeilijkheden. Voor hun gevoel hebben ze dan al een poos geleerd maar hier hebben ze bijna een week om ongeveer 27 toponiemen te leren en dan kun je maar beter meteen beginnen met stampen.

Dus als je de provincies met hun hoofdsteden moet leren werkt het gewoon het snelste als iemand je vraagt: Wat is provincie A, geen antwoord, je noemt het en je vraag B, geen antwoord, je noemt het en je vraagt weer A, dan B en pas als ze allebei goed zijn genoemd vraag je C.

Dit is in mijn ogen de snelste manier. teveel spelen met toponiemen op de omgekeerde wijze (wijs aan waar Noord-Holland ligt) maakt dat kinderen teveel tijd kwijt zijn met het leren aan iets waar ze niets aan hebben. Tenzij ze het natuurlijk zo moeten leren (wijs aan waar Amsterdam ligt) maar dat heb ik nooit meegemaakt.

 

 

 

 

 

Topo oefenen met dyslexie
david op: 20-01-2014 18:27

Hoi Eutt, ik begrijp wat je bedoeld. De invul-oefening lijkt het meest op een toets op school, en die is nu juist niet zo geschikt voor jouw zoon. Ik ga kijken wat ik kan doen met jouw voorstellen.

Bedankt,

David

Topo oefenen met dyslexie
eutt op: 20-01-2014 18:27

Ik heb er lang over nagedacht en toen mijn zoon Engelse woordjes wilde leren in WRTS en dat om dezelfde reden ook niet lukte kreeg ik de tip om het overhoren in WRTS te doen met de optie 'in gedachten'. Dat werkt perfect en is voor jou niet moeilijk om te maken. Even een uitleg erbij hoe dyslexctische kinderen hier mee kunnen werken: men denkt al snel dat ze dat niet zelf kunnen, maar je kunt natuurlijk als ouder in de buurt blijven, dat moet sowieso al bij veel huiswerk van dyslecten, maar nu hoeven de ouders het niet meer in te typen. Het is een superoplossing!