Werkbladen schoonheidsfoutjes

Werkbladen schoonheidsfoutjes
Fornertopo op: 16-09-2014 18:12

Hallo David.

In de eerste plaats: de eerste 10 voor topo is binnen! Na overleg met de leerkracht ben ik gaan kijken hoe de werkbladen het mooiste zwart/wit kunnen worden geproduceerd. De volgende dingen vielen mij op:

1. Bij het kiezen van de zwart/wit optie blijven gearceerde gedeelten gekleurd

2. Bij het maken van de pdf veranderde de breedte van de arceringen enorm (werden heel breed zodat er maar 1 streep overbleef)

3. Het kader van de kaart wordt pas duidelijk bij het maken van het werkblad; gedeeltes die wel in beeld zijn kunnen zodoende van het blad afvallen.

4. De nummertjes staan soms wat onhandig, en kunnen niet meer worden versleept. De output is wel een pdf, maar de kaart is een image, dus ook adobe illustrator biedt geen soelaas.

5. De zwart/wit optie geeft alleen de countouren van de landen weer; verschillende lichte grijstinten of arceringen zouden de duidelijkheid verhogen.

Hartelijke groet.

 

Werkbladen schoonheidsfoutjes
david op: 16-09-2014 18:12

Hoi Maarten,

Ik zal er snel naar kijken (het is enorm druk, maar de werkbladen zijn belangrijk!), ik denk dat een paar punten sowieso wel opgelost kunnen worden.

p.s. de vulkanen ben ik niet vergeten.

Werkbladen schoonheidsfoutjes
Fornertopo op: 16-09-2014 18:12

Ok, de workaround die ik gebruik gaat als volgt:

1. Maak een kopie van de kaart in kwestie

2. Ga naar de kaarteditor/instellingen

3. Zet je beeldscherm op grijstinten (Bij de Mac gaat dat eenvoudig via Universal Access)

4. Verander de kleuren met opnieuw kleuren totdat de grijstinten genoeg contrast met elkaar vertonen. Dit gaat het beste met "Matte Kleuren"

5. Sla kaart op

6. Zet het beeldscherm weer op kleur

7. Ga naar Werkblad maken

8. Maak een screenshot van de kaart

9. Paste hem in Photoshop of ImageJ of iets dergelijks

10. Verander de file van kleur naar grijstinten.

Nou ja. 't werkt zullen we maar zeggen.