zoomgebied instellen

zoomgebied instellen
MontessoriBeverwijk op: 17-11-2014 21:10

Hoi, 

Ik probeer een kaart van Europa te maken voor mijn klas en nu leek het me handig om de balkan als zoomgebied in te stellen. Met de handleiding kom ik er niet uit. Wat ik nu geprobeerd heb is het volgende: ik klik op een van de landen die in het gebied liggen. Dan klik ik op bewerk bij het onderdeel zoom. Dan pas ik de kaders van de zoom aan naar het balkangedeelte. Dan moet ik volgens de handleiding bij de andere landen en hoofdsteden in dit gebied op kopi klikken. Vervolgens sla ik de boel op en als ik dan ga oefenen komt dit gebied toch niet apart voor. Wat doe ik verkeerd?

Groeten van Maaike
Montessorischool Beverwijk

zoomgebied instellen
david op: 17-11-2014 21:10

Beste Maaike,

Het klinkt goed zoals je het beschrijft. Als je even aangeeft om welke kaart het gaat dan kijk ik er naar.

groeten,

David

zoomgebied instellen
MontessoriBeverwijk op: 17-11-2014 21:10

Hoi David,

Bedankt voor de snelle reactie. Het gaat om de kaart Montessori Beverwijk Europa 2; een kaart van de landen en hoofdsteden van Europa.

Groeten van Maaike

zoomgebied instellen
david op: 17-11-2014 21:10

Hoi Maaike,

Ik heb de kaart bekeken, en zo te zien is er nog geen zoomgebied actief. Ik denk dat het komt omdat je het zoomgebied niet bevestigd hebt na het instellen. Dat bevestigen doe je met Enter, ik zal even kijken of dat wel goed in de beschrijving staat.

Let op, het zoomen is een experimentele functie, het werkt goed maar kan bewerkelijk zijn om in te stellen. Ik noem de stappen nog even:

  • Klik op het land dat je ingezoomd wilt hebben tijdens de oefening
     
  • Klik op bewerk, stel het kader in, druk op Enter
     
  • Als het goed is zie je nu dat het zoomgebied is ingesteld omdat de knop 'wissen' en 'zoom' actief zijn. Met de knop wissen verwijder je het zoomgebied en met zoom wordt de ingestelde zoom uitgevoerd.
     
  • Meestal is het wenselijk om nu ook de landen/plaatsen/wateren etc. die in of dichtbij het zoomgebied liggen in te zoomen met precies dezelfde zoom. Hiervoor gebruik je dan de lijst met zoomgebieden (er staat 'kopi', maar dat moet uiteraard kopiëren zijn, wordt nog verbeterd).
     
  • Stel je hebt Kosovo als eerste land ingezoomd en je wilt ook Pristina in laten zoomen: Druk op de knop 'zoom' terwijl Kosovo geselecteerd is, het zoomgebied wordt actief. Selecteer nu Pristina en kies uit de lijst met zoomgebieden Kosovo, nu krijgt Pristina hetzelfde zoomgebied als Kosovo. Enzovoort voor andere plaatsen/landen.
     
  • Alle kaartonderdelen met hetzelfde zoomgebied worden gegroepeerd afgevraagd tijdens de oefening, zodat er niet onnodig in- en uitgezoomd wordt.

Ik hoop dat het lukt, succes!

David

zoomgebied instellen
AndriesW op: 17-11-2014 21:10

Deze functie, het zoomgebied per onderdeel, is zeer handig. Inderdaad wel op Enter drukken als je een zoomgebied hebt aangegeven.

Wat ik wel heb gemerkt is dat een ingesteld zoomgebied ineens weg kan zijn na kleine veranderingen aan de kaart. Er verschijnt dan een leeg gebied en de enige mogelijkheid is om de ingestelde zoom te verwijderen en helemaal opnieuw in te stellen.
Dit probleem heb ik nu ook met de kaarten van Oceanië. Helaas loopt de editor nu zelfs vast als ik een spelonderdeel met ingestelde zoom selecteer waardoor het corrigeren van de fout niet mogelijk is. Het lijkt er nu op dat ik de kaarten weer helemaal opnieuw moet maken, terwijl ik tijd ben bezig geweest om de positie en opmaak van de namen aan te pasen.
De werking van deze functie is dus nog niet stabiel.

zoomgebied instellen
david op: 17-11-2014 21:10

Hoi Andries,

Als je aangeeft bij welke kaart hij vastloop kan ik even kijken en misschien je kaart redden zodat je hem niet helemaal opnieuw hoeft te maken.

groeten,

Davd

zoomgebied instellen
AndriesW op: 17-11-2014 21:10

Hoi David,

Het gaat om de kaarten waaraan ik in een ander topic refereerde:

Landen van Oceanië: /mapinfo/40375
Landen en hoofdsteden van Oceanië: /mapinfo/40458

zoomgebied instellen
david op: 17-11-2014 21:10

Andries,

Ik heb de kaarten bekeken en de zoomgebieden liggen inderdaad overhoop. Ik weet dat dit kan voorkomen bij kaarten die je aanpast nadat je zoomgebieden hebt ingesteld. Ik weet helaas nog niet waardoor het komt.

Ik kan het vastlopen niet kunnen reproduceren, ik heb alle zoomgebieden gewist en dat ging goed (ik heb de kaarten niet aangepast/opgeslagen). Volgens mij hoef je deze kaarten dus niet opnieuw te maken maar alleen de zoomgebieden te wissen. Laat maar weten als het toch niet lukt.

groeten,

David

zoomgebied instellen
AndriesW op: 17-11-2014 21:10

Bedankt David.
De webpagina blijft (in Firefox) vastlopen zodra ik in de editor een spelonderdeel selecteer waarbij een 'mislukt' zoomgebied is ingesteld. Ter informatie: een eerdere keer bij een andere kaart lukte het wel gewoon om 'mislukte' zoomgebieden te wissen.
Je zou me nu dus kunnen helpen door de zoomgebieden van beide kaarten te wissen en daadwerkelijk op te slaan.

Bij het werken met zoomgebieden is het dan vooralsnog aan te raden om een kaart niet op te slaan voordat je hebt getest of het zoomgebied na gemaakte wijzigingen nog goed werkt. Zo nee, dan niet opslaan en de editor opnieuw starten en kijken of een andere oplossing wel werkt.

zoomgebied instellen
david op: 17-11-2014 21:10

Ok, ik heb de zoomgebieden voor je verwijderd.

zoomgebied instellen
david op: 17-11-2014 21:10

Volgens mij gaan de zoomgebieden overhoop als je het zoomgebied van de hele kaart aanpast. Zolang je daar niks aan veranderd zou het goed moeten gaan.

zoomgebied instellen
AndriesW op: 17-11-2014 21:10

Zojuist nog ervaren dat het toevoegen van een extra spelonderdeel binnen een zoomgebied deze in de war bracht. Er zijn dus zeker meer 'triggers' die een fout veroorzaken.

Ik heb mijn kaarten van Oceanië nu wel in orde kunnen maken, met Tarawa gebruikt voor Kiribati en de zoomgebieden opnieuw ingesteld.

zoomgebied instellen
MontessoriBeverwijk op: 17-11-2014 21:10

Hoi David en Andries,

Heel erg bedankt voor het meedenken! Met jullie informatie ga ik proberen mijn kaart te maken zoals ik hem hebben wil. Ik doe het zoomgebied wel als allerlaatste instellen, zodat hij niet meer door wijzigingen teniet gedaan wordt. Ik laat het nog weten als het gelukt is, momenteel is het nogal druk met rapporten schrijven, zodat ik hier wat minder aan toe kom...

Groeten van Maaike