Oceanië: datumgrens, Kiribati, Papoea-Nieuw-Guinea

Oceanië: datumgrens, Kiribati, Papoea-Nieuw-Guinea
AndriesW op: 23-11-2014 0:12

Hallo David,

Ik heb kaarten gemaakt van Oceanië: één met enkel alle 'officiële' landen als spelonderdeel (/mapinfo/40375) en één met alle landen en hoofdsteden (/mapinfo/40458). Ze waren allemaal keurig in de database te vinden.
Voor een deel van de spelonderdelen heb ik een zoomgebied ingesteld. Kiribati, Samoa en Tonga vallen daarbij 'buiten de boot' omdat ze op de wereldkaart uiterst links staan i.p.v. uiterst rechts. Ze passen daardoor niet in één zoomgebied met de rest.
Het is geen groot probleem maar toch... misschien zie je een mogelijkheid om de beperking van een wereldkaart gefixeerd op de polen en datumgrens te omzeilen?

Twee andere punten:
- de marker van Kiribati verschijnt als een heel breed vlak in het midden van de kaart i.p.v. een vierkantje op de juiste locatie;
- Papoea-Nieuw-Guinea: het land wordt aangegeven met alleen het eiland Nieuw-Guinea en niet de eilanden die erbij horen zoals Nieuw-Brittannië, Nieuw-Ierland en Bougainville.

Oceanië: datumgrens, Kiribati, Papoea-Nieuw-Guinea
david op: 23-11-2014 0:12

Hoi Andries,

Helaas zal ik dat probleem met Kiribatie niet kunnen oplossen, het enige wat ik zou kunnen doen is een keer Kiribati in tweeën hakken en beide delen afzonderlijk beschikbaar maken. Dit is inderdaad een beperking bij mijn kaartenweergave.

Papoea Nieuw Guinea heb ik verbeterd, je moet wel even de cache van je browser legen en dan de kaart opnieuw ophalen om de wijziging te zien.

Oceanië: datumgrens, Kiribati, Papoea-Nieuw-Guinea
AndriesW op: 23-11-2014 0:12

Kiribati is echt een speciaal geval, zo begrijp ik. Het bestaat uit een behoorlijk breed uitwaaierende verzameling eilanden en ligt op het westelijk én oostelijk halfrond (en noordelijk én zuidelijk halfrond!). Daar raakt het programma blijkbaar van in de war: de marker lijkt zich tevergeefs te willen uitstrekken van west tot oost.

Zou je een eiland van Kiribati aan de database kunnen toevoegen zodat ik die kan gebruiken (door naamsaanpassing) om het land Kiribati aan te geven?
Bijvoorbeeld: het atol Tarawa, waarop de hoofdstad Zuid-Tarawa zich bevind.

Oceanië: datumgrens, Kiribati, Papoea-Nieuw-Guinea
david op: 23-11-2014 0:12

Ik heb Tarawa toegevoegd