Ontbrekende gemeenten (Belgisch) Limburg

Ontbrekende gemeenten (Belgisch) Limburg
JuwaA35 op: 01-11-2023 11:57

Beste (david) ,


Ik ben bezig met een kaart van alle Belgisch-Limburgse gemeenten aan te maken, maar ik merk dat er nog al wat plaatsen (gemeenten) ontbreken.

Dit zijn:

  • As
  • Ham
  • Hechtel-(Eksel) CB
  • (Hamont)-Achel CB
  • Heusden-Zolder CB
  • Oudsbergen CB van Meeuwen-Gruitrode en (Opglabbeek)
  • Pelt CB van (Neerpelt-Overpelt)

CB = een fusiegemeente (combinatie). Alle bovenstaande fusiegemeenten zijn ontstaan NA 2010, met uitzondering van Heusden-Zolder.

Tussen haakjes staan de plaatsen die al bestaan in de database, maar (bijvoorbeeld) niet als CB.

Kunt u trouwens ook Büllingen (Bullange) toevoegen (voor mijn Oostkantons-kaart)?

Bij voorbaat dank, JuwaA35.

P.S.: Ik weet niet hoe die nieuwe coördinaten werken. Hoe importeer ik ze naar mijn kaart? TXT-bestanden kunnen sowieso niet geïmporteerd worden (ik krijg dan error-500)

Ontbrekende gemeenten (Belgisch) Limburg
david op: 02-11-2023 12:25

Beste JuwaA35,

De nieuwe coordinaten zijn hiervoor met name geschikt. Ze werken vrij eenvoudig:

1. Zoek eerste de juiste coordinaten op via de wikipedia of een andere bron. Je hebt de lengtegraad (longitude) en breedtegraad (latitude) nodig in decimalen.

Deze gegevens kan je bij iedere plaats die in de wikipedia staat vinden door in het artikel op de link met coordinaten rechtsboven in het artikel te klikken.

Bijvoorbeeld voor As zijn dit: 51.006944 (latitude) en 5.584167 (longitude)

2. Voer een nieuwe eigen coordinaat in met deze gegevens

3. Nu kan je in je eigen kaarten in de kaarteditor zoeken op de door jou ingevoerde naam en zal je het het punt terugvinden om te gebruiken in je kaart.

Ik hoop dat je er zo uitkomt en anders hoor ik het graag.

Ontbrekende gemeenten (Belgisch) Limburg
JuwaA35 op: 02-11-2023 13:14

Thx voor de uitleg. Je moet dus niet binnen de editor zoeken naar de tab "Coördinaten" maar gewoon de plaatsnaam invoeren die je al op de website zelf in de tab Coördinaten hebt gezet, incl. Lengte en Breedtegraad (dit kan alleen in de moderne (decimale) coödinaten, niet in de oude vorm dus bijvoorbeeld 50.5 ipv 50°30'0").

Opmerking: Ik denk dat het het beste is, zeker als men plaatsen wil toevoegen die niet op Wikipedia staan, men het beste gewoon OpenStreetMap opent, vervolgens de exacte locatie bepalend en exact daar rechtermuisknop > "Adres tonen" klikt en vervolgens de coördinaten kopieert. (Volgens mij kan dit ook met Google Maps, al is deze kaart minder gedetaileerd.)

Even een vraag, je kunt dus niet wegen, rivieren of admins (gebieden) toevoegen?

Ontbrekende gemeenten (Belgisch) Limburg
david op: 02-11-2023 13:19

Helemaal juist! Je zoekt op de naam die je zelf hebt gebruikt. En de coordinaten zijn in decimalen (met een punt als decimaal scheidingsteken)

Je tip over OpenStreetMap is inderdaad misschien handiger, ik gebruik zelf altijd de wikipedia, maar dat is een kwestie van voorkeur. Bedankt voor de tip!

Helaas kan je dus nog geen vormen toevoegen, alleen punten. Ik ben bezig met een andere editor waarin je ook zelf vormen kan toevoegen, maar dat is nog in ontwikkeling.

Ontbrekende gemeenten (Belgisch) Limburg
JuwaA35 op: 28-02-2024 11:49

Bedankt voor uw hulp!

Inmiddels is deze kaart al succesvol aangemaakt en door mij gespeeld.